Labels

donderdag 12 november 2015

Frans Classicisme

Molière (Jean-Baptiste Poquelin)
-          Zedenkomedie, karakterkomedie en klucht
-          Types:
*lachwekkend persoon: vaak vader
*verliefden, vader werkt hen tegen
*bediende die verliefde personen helpt en vader bespot
*personen met gezond verstand die de juiste middenweg kiezen
- vrome schijnheiligen: ‘précieux’ handelen tegen de menselijke natuur in
- geïnspireerd door commedia dell’arte’
- ontving kritiek van Académie Francaise
- componist Jean-Baptiste Lully maakte muziek voor zijn toneelstukken
- koning maakt het verbod op tweede versie van Tartuffe ongedaan omdat hij vond dat de maatschappijkritiek in theatervorm nooit de toneelspelers persoonlijk aangerekend mocht worden

Pierre Corneille
-          Klassieke tragedies
-          Verstand > hartstocht
-          Tragedie: ontleed aan de Klassiek Oudheid of geschiedenis
-          Overtreding klassieke regel: er mocht namelijk geen geweld gebruikt worden, maar dat deed Corneille wel

Jean Racine
-          Tegenhanger Corneille
-          Beroemdste tragedieschrijver van het classicisme
-          Volgde de regels van het klassieke theater
-          Hartstochten > verstand
-          Pessimistische kijk op de mens

Madame De la Fayette
-          Schreef eerste psychologische liefdesroman (la princesse de Clèves)
-          Mariage de raison: verstandshuwelijk
-          Psychologische roman: gevoelen en gedachten van de hoofdpersoon worden uitgebreid beschreven. Doel: gedrag personages verklaren

La Rochefoucauld
-          Sombere visie op de mens
-          Antwoorden boekje:
-          A: wij zijn nooit zo gelukkig als we geloven, nooit zo gelukkig als we hadden gehoopt. (Je bent nooit helemaal gelukkig)
-          B: onze deugden zijn het vaakst alleen vermomde ondeugden (dus slecht)
-          C: de deugd zou nooit zo ver gaan als de ijdelheid haar geen gezelschap geeft (eigenbelang)
-          D: als wij helemaal geen gebreken zouden hebben,  zouden we er niet zoveel plezier in hebben fouten bij andere te ontdekken. 
-          E: welke goede dingen men ook over ons zegt, we leren er niets nieuws van. 
-          F: de zwakte is meer tegengesteld aan de deugd dan  aan de ondeugd (zwakheid en ondeugd is hetzelfde)
-          G: wat wij normaal gulheid noemen is meestal niet meer dan de ijdelheid van het geven (graag geven om n goede reputatie te krijgen) daar houden wij meer van dan van het geven. 
-          H: het weigeren van complimenten is de wens om twee keer te worden geprezen 
-          I: de ouderen houden ervan goede voorschriften te geven om zich te troosten met het feit dat ze niet meer in staat zijn het slechte voorbeeld kunnen geven. 
-          J. Wij schamen ons vaak voor onze toffe handelingen als de wereld zou zien welke motieven er aan de grondslag liggen (handelingen zouden niet altijd zo mooi zijn als je weet wat de achterliggende gedachte van diegene is)
-          K. Niets houdt je tegen om normaal over te komen dan de zin om het te lijken (mensen willen zo normaal mogelijk overkomen, dat lukt niet omdat ze het teveel proberen)
-          L. Niets is zeldzamer dan de werkelijke goedheid: zelfs degene die denken het te hebben, hebben het normaal gesproken uit welwillendheid of zwakheid (vrij zeldzaam dat mensen goede dingen doen)
-          M. De perfecte waarde is iets te doen zonder getuigen en wat men zou kunnen doen ten opzichte van de wereld 
-          N. De liefde van de gerechtigheid is slechts bij de meeste mensen de vrees te lijden aan ongerechtigheid (waarom zijn mensen voor gerechtigheid? Omdat ze bang zijn dat het tegen hen gaat gebeuren)
-          O. Eigenbelang spreekt allerlei soorten talen, en speelt allerlei soorten personen, zelfs die van de onbaatzuchtige (lijkt alsof ie geen eigenbelang heeft maar hij heeft wel een 'eigen agenda')
-          P. Wij houden altijd van diegene die ons bewonderen, maar niet altijd van degene die wij bewonderen (jaloezie)
-          Q. Wij geven niets zo makkelijk weg als adviezen. (We bemoeien ons graag overal mee: het kost niets. Als iemand het advies opvolgt en t pakt goed uit, dan heb jij weer credits)
-          R. Wij zouden erbij winnen om ons te laten zien zoals we zijn dan om proberen te lijken wat we niet zijn. (Wij proberen meer te lijken op iets dat we niet zijn) 


Poezie
-          speelde in het classicisme niet echt een rol: regels te strak + thematiek te gedateerd om tand des tijds te kunnen doorstaan

Jean de la Fontainte
-          fabels: kleine komedies in versvorm op rijm waarin dieren mensen symboliseren
moraal: alledaagse praktische levensles
-          kritiek leveren op maatschappelijke situaties
-          pessimistisch

René Descartes:
-          grondlegger rationalisme
-          je pense, donc je suis
-          rede: uitleggen + aantonen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten