§1
Voor WOII:
·
vertrouwen
maatschappelijke stabiliteit
·
geloof
dat WOI zich niet zou herhalen
Na WO II:
·
geen
optimistisch beeld van de werkelijkheid -> geloofden niet in stabiliteit en
harmonie van de wereld
·
existentialisme
(het uitgaan van absurditeit van de wereld)
·
Jean-Paul
Sarte: iedereen is verantwoordelijk voor zijn keuzes
§2
Traditionele Roman aantrekkelijk door:
·
leesbaarheid
(logisch, chronologisch)
·
geloofwaardigheid
(makkelijke indentificatie)
·
waarschijnlijkheid
(werkelijkheid representeren)
Romans na WO II:
·
Naturalistische
roman (pessimistich)
·
fantastische
roman en sprookje (fantasie)
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
·
vliegenier
en romanschrijver
·
verwoorden
van de kern van menselijk bestaan (liefde, verantwoordelijkheid)
Le petit prince
Le petit prince
De vrije roman
Agota Kristof (1935-nu)
- rond '50
- hussards
- reactie op geëngageerde literatuur van de existentialisten
- schreven om het plezier van het schrijven
- grote mate van vrijheidszin, met name in erotiek
De historische roman
- een psychologische of sociologische analyse word vak in een recent historisch decor gegeven
Agota Kristof (1935-nu)
·
Maakte
als kind WO II mee
Vertelperspectief
·
auctoriale
verteller (alwetend)
·
personale
vertelsituatie
·
ik-vertelsituatie
Autobiografische roman
·
roman
waarin auteur zijn leven beschrijft
Realistische roman
·
realiteit
·
'60:
verandering consumptiemaatschappij
Psychologische roman
·
meest
beoefend
·
op
zoek naar beweegreden van het menselijk gedrag
Emile Ajar (1914-1980)
·
pseudoniem
Romain Gary
·
bestrijdt
alle vormen van discriminatie
Alexandre Jardin (1965-nu)
·
behouden
van de harstocht in liefde
Postmoderne roman
·
jaren
'80: korte verhaal populair door zijn psychologische en morele verwikkelingen
§3
In WO II
was vertzetspoëzie belangrijk, erna:
Parlandopoëzie:
·
In
spreektaal geschreven
·
Louis Aragon, Paul Eluard, Jacques Prévert
·
voelden
zich betrokken bij de vele veranderingen na WO II
·
genres
vervagen
·
rijm
niet noodzakelijk
·
vrijheid
van dichtkunst
Vrije vers
·
geen
strofenbouw, geen noodzakelijke rijm
·
geen
metrum meer
·
onregelmatige
verslengte
Jacques Prévert (1900-1977)
·
populair
na WOII: iedereen herkende zich in zijn eenvoudige gedichten over het leven van
alledag
personificatie
·
levenloze
voorwerpen worden als levend voorgesteld of krijgen menselijke eigenschappen
Postmoderne poëzie
·
nast
vaste en traditioneel versvorm werden er nieuwe poëtische wegen ingeslagen
·
vermijden
van woorden die dineden als leugen en bedrog in WO II
Veel
dichters ruilden de stedelijke beschaving in voor een terugkeer in de natuur
(Eugène Guiller- La Ville)
René Char (20e eeuw)
·
geinspireerd
door: opvatting over mens en wereld en zijn liefde voor de natuur
La chanson de l'après-guerre (1945-nu)
·
soort
poëzie: onderscheit zich van de moderne poëzie door: regelmatige versregels,
strofen en rijm
·
inhoud:
uitdrukken lyrisch gevoel, verlangen dat wij allemaal (her)kennen
·
bakermat:
Cabares Monmartre
Na WO II maakte chansonniers muziek op bestaande gedichten van Franse dichters
Na WO II maakte chansonniers muziek op bestaande gedichten van Franse dichters
·
Paroles van Prévert werd gezongen door Yves
Montand en Juliette Gréco
·
George
Brassens maakte muziek bij poëzie van Victor Hugo
·
Jean
Ferrat maake muziek bij poëzie van Louis Aragan en Léo Ferré
·
Boris
Vian schreef en zong veel chansonteksten
George Brassens
·
jaren
'50
·
romantische
troubadour (vluchtte in ballades)
·
verzette
zich als anarchist tegen de consumptiemaatschappij
·
bezongen
liefde, vriendschap, eenzaamheid, jeugd, ouderdom, dood en bekritiseren van de
samenleving
·
'60:
Jacques Bref
De Mei-opstand (1968) beinvloedde veel
chansonniers:
·
verloren
idee dat ze maatschappelijke werkelijkheid konden veranderen
·
legden
vast wat ze voelden, hoorden en zangen en bezongen zo de intimiteit van het
leven
Twee
scholen na 1968:
·
Georges
Moustaki (droomwereld), andere vertegenwoordigers van de ene school waren: Yves
Duteil, Renaud, Patricia Kaas
§4 Theater
(1945-nu)
Traditionele
theater heeft dezelfde kenmerken als de traditionele roman:
·
geloofwaardigheid
·
realistisch
·
chronologisch
Twee
soorten personages:
·
corrupt
·
zuiver
Geen opmerkingen:
Een reactie posten