Labels

zaterdag 21 mei 2016

Frans literatuur

§1
Voor WOII:
·         vertrouwen maatschappelijke stabiliteit
·         geloof dat WOI zich niet zou herhalen

Na WO II:
·         geen optimistisch beeld van de werkelijkheid -> geloofden niet in stabiliteit en harmonie van de wereld
·         existentialisme (het uitgaan van absurditeit van de wereld)
·         Jean-Paul Sarte: iedereen is verantwoordelijk voor zijn keuzes

§2
Traditionele Roman aantrekkelijk door:
·         leesbaarheid (logisch, chronologisch)
·         geloofwaardigheid (makkelijke indentificatie)
·         waarschijnlijkheid (werkelijkheid representeren)

Romans na WO II:
·         Naturalistische roman (pessimistich)
·         fantastische roman en sprookje (fantasie)

Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
·         vliegenier en romanschrijver
·         verwoorden van de kern van menselijk bestaan (liefde, verantwoordelijkheid)
Le petit prince

De vrije roman

  • rond '50
  • hussards
  • reactie op geëngageerde literatuur van de existentialisten
  • schreven om het plezier van het schrijven
  • grote mate van vrijheidszin, met name in erotiek

De historische roman
  • een psychologische of sociologische analyse word vak in een recent historisch decor gegeven


Agota Kristof (1935-nu)
·         Maakte als kind WO II mee

Vertelperspectief
·         auctoriale verteller (alwetend)
·         personale vertelsituatie
·         ik-vertelsituatie

Autobiografische roman
·         roman waarin auteur zijn leven beschrijft

Realistische roman
·         realiteit
·         '60: verandering consumptiemaatschappij

Psychologische roman
·         meest beoefend
·         op zoek naar beweegreden van het menselijk gedrag

Emile Ajar (1914-1980)
·         pseudoniem Romain Gary
·         bestrijdt alle vormen van discriminatie

Alexandre Jardin (1965-nu)
·         behouden van de harstocht in liefde



Postmoderne roman
·         jaren '80: korte verhaal populair door zijn psychologische en morele verwikkelingen

§3
In WO II was vertzetspoëzie belangrijk, erna:
Parlandopoëzie:
·         In spreektaal geschreven
·         Louis Aragon, Paul Eluard, Jacques Prévert
·         voelden zich betrokken bij de vele veranderingen na WO II

·         genres vervagen
·         rijm niet noodzakelijk
·         vrijheid van dichtkunst

Vrije vers
·         geen strofenbouw, geen noodzakelijke rijm
·         geen metrum meer
·         onregelmatige verslengte

Jacques Prévert (1900-1977)
·         populair na WOII: iedereen herkende zich in zijn eenvoudige gedichten over het leven van alledag

personificatie
·         levenloze voorwerpen worden als levend voorgesteld of krijgen menselijke eigenschappen

Postmoderne poëzie
·         nast vaste en traditioneel versvorm werden er nieuwe poëtische wegen ingeslagen
·         vermijden van woorden die dineden als leugen en bedrog in WO II

Veel dichters ruilden de stedelijke beschaving in voor een terugkeer in de natuur (Eugène Guiller- La Ville)

René Char (20e eeuw)
·         geinspireerd door: opvatting over mens en wereld en zijn liefde voor de natuur

La chanson de l'après-guerre (1945-nu)
·         soort poëzie: onderscheit zich van de moderne poëzie door: regelmatige versregels, strofen en rijm
·         inhoud: uitdrukken lyrisch gevoel, verlangen dat wij allemaal (her)kennen

·         bakermat: Cabares Monmartre

Na WO II maakte chansonniers muziek op bestaande gedichten van Franse dichters
·         Paroles van Prévert werd gezongen door Yves Montand en Juliette Gréco
·         George Brassens maakte muziek bij poëzie van Victor Hugo
·         Jean Ferrat maake muziek bij poëzie van Louis Aragan en Léo Ferré
·         Boris Vian schreef en zong veel chansonteksten

George Brassens
·         jaren '50
·         romantische troubadour (vluchtte in ballades)
·         verzette zich als anarchist tegen de consumptiemaatschappij
·         bezongen liefde, vriendschap, eenzaamheid, jeugd, ouderdom, dood en bekritiseren van de samenleving
·         '60: Jacques Bref

De Mei-opstand (1968) beinvloedde veel chansonniers:
·         verloren idee dat ze maatschappelijke werkelijkheid konden veranderen
·         legden vast wat ze voelden, hoorden en zangen en bezongen zo de intimiteit van het leven

Twee scholen na 1968:
·         Georges Moustaki (droomwereld), andere vertegenwoordigers van de ene school waren: Yves Duteil, Renaud, Patricia Kaas

§4 Theater (1945-nu)

Traditionele theater heeft dezelfde kenmerken als de traditionele roman:
·         geloofwaardigheid
·         realistisch
·         chronologisch

Twee soorten personages:
·         corrupt

·         zuiver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten