Samenvatting Grieks cultuur pagina 13 –
25
Door: Fae den Boer
Grote drie
-
Aischylos
-
Sophokles
-
Euripides
‘’Bewijs’’
dat zij de grote drie zijn:
-
Aristhophanes
schreef in zijn komedie ‘kikker’ over
hen
-
Aristoteles
– Phoëtica
Aischylos
-
Beroemd
door strijd tegen de Perzen (slag bij Marathon & Salamis)
-
Vindt
zelf zijn prestaties in de oorlog belangrijker dan op het toneel (zie zijn
grafsteen)
-
Aristocraat
-
Debuteerde
in 499 v Chr (26 jaar), won in 484 voor het eerst een dichterscompetitie
-
7
stukken bewaard gebleven (oudste ever: Perzen
(472))
-
Plot
van Perzen is opvallend: gaat over
historische gebeurtenis (ipv mythologisch)
-
Complete
trilogie: Oresteia (458). Verhaal:
dood van Agamemnon en wraak van Orestes
-
Staat
bekend om: Schrijven van trilogieën die onderling met elkaar verbonden zijn qua
thema én om zijn archaïsche en duistere wereldbeeld
-
Lijden
van de personages is nooit zinloos (mensen worden wijzer en de shit wordt
opgelost)
Sophokles
-
Belangrijke
rol militair en politiek gebied
-
Aristocratische
familie
-
Religieuze
rol: priester
-
Productiefste
en succesvolste schrijver
-
Won
18x eerste prijs en verder werd hij tweede
-
Veranderingen
op het toneel: toneelschoen, koorleden van 12 naar 15 man, voegde 3e
acteur toe (Aristoteles beweert dat de tragedie nu zijn natuurlijke vorm
bereikte)
-
7
stukken bewaard gebleven: Oidipous en
Tyrannos
-
Goden
hebben een grote rol in zijn stukken à lot brengt mensen ten val
-
Beinvloed
door filosofen en sofisten
-
Zetten
het publiek aan het denken
-
Euripides
-
Weinig
zeker bekend over hem
-
Boekenwurm
(geen interesse in politiek en oorlog)
-
Geboren
op salamis
-
Filosofische
interesses
-
Sokrates
was z’n maat
-
Beinvloed
door filosofen en sofisten
-
88
stukken in totaal; mythologisch thema
-
Mensen
zijn menselijk
-
Zetten
het publiek aan het denken
-
Minder
populair dan Aischlos en Sophokles
Tragedie:
-
Menselijk
lijden
-
Conflictsituaties
(alleen op te lossen door iemand de doden)
-
Goden
spelen een belangrijke rol.
Typische
kenmerken voor tragedies van Euripides:
-
Schaduwzijde
van oorlog (kiest perspectief vd slachtoffers, generaals zijn laffe honden)
-
Levensechte
personages: eerste ‘’psycholoog’’ ter wereld
-
Overduidelijke
voorliefde voor vrouwelijke personages à vrouwen spelen de hoofdrol in zijn
stukken, ze zijn onafhankelijk en zelfstandig (bijv Elektra). De vraag is: was
hij een vrouwenhater of een feminist?
-
De invloed
van sofisten; slimme woordenwisselingen, argumenten, antwoorden
-
Kritische
houding (ook ten aanzien van de goden)à werd voor goddeloosheid aangeklaagd
(maar werd vrijgesproken)
Agon: de meest logische plek in een tragedie om naar voorbeelden
van retorica in de praktijk
De tijd van Euripides
Het ging
Athene voor de wind: Twee Perzische Oorlogen waren voorbij. Athene had veel
aanzien door slag bij Marathon (490) en Salamis (480).
478:
oprichting Delisch-Attische Zeebond. Doel in eerste instantie: defensief
bondgenootschap tegen de Perzische dreiging. Uiteindelijk: Atheens instrument
voor een maritiem imperium à Athene wordt leider van Griekenland. Athene
werd in hoog tempo opgebouwd na verwoesting van de oorlogen met het geld van de
Zeebond (economische groei).
Culturele
groei: er kwamen kunstenaars en geleerden naar de stad à 5e eeuw = ‘’Gouden Eeuw’’.
Niet
iedereen was blij met de toenemende macht van Athene: bondgenoten veranderden
in onderdanen. Vooral de Spartanen waren er niet blij mee (Spartanen:
aristocraten, Atheners: democraten).
Athene had
een jonge democratie: 510. Volksvergadering besliste over belangrijke
beslissingen in binnen- en buitenland. Ook in rechtspraak veel macht. Atheners
waren trots op hun democratisch bestel met ‘’isègoria’’ (= politieke
gelijkheid) en ‘’parrèsia’’ (vrijheid van spreken). Met Delisch-Attische bond
wilden ze overal democratieën stichten.
Sparta werd
geregeerd door 2 koningen. Samen met een Raad van oude en wijze mannen maakten
zij de dienst uit. Naar binnen gekeerde samenleving die gebaseerd was op een
sterk landleger. Sparta had z’n eigen bond en probeerde de macht van Athene in
te dammen. Gaven steun aan oligarchische partijen in andere steden in heel
Griekenland à
Soort koude Oorlog tussen Athene en Sparta. Peloponnesische Oorlog: 431-404 (Athene
capituleerde) à
Einde Atheens imperium
-
Lange
Muren moesten worden afgebroken
-
Zeebond
werd ontbonden
-
Alle
schepen op 12 na moesten aan de Spartanen worden overgedragen
De sofisten
Sofisten:
rondreizende professoren die vooral in Griekenland hun diensten als leraar
aanboden.
-
Ze stellen
bij hun theorieën onderwijs en de wereld van de mens centraal
De mens is ‘’de
maat van alle dingen ‘’(Protagoras). Ze wilden weten hoe de mens in elkaar zat,
of het menselijke gedrag door cultuur of natuur bepaald werd, hoe de mensen de
wereld waarnam en wat dan de geldigheid van de warneming was, en wat dan de
beste manier was waarop mensen konden samenleven. Deze vragen waren nieuwe en
ongebruikelijk (filosofen hadden weinig interesse voor de mens en zijn subjectieve
wereld).
Radicale
eigenschap: sofisten doen geen moeite de waarheid te vinden.
Eén van de belangrijkste
gedachten van de sofisten: relativisme; zekerheden verdwijnen en de ene mening
is even belangrijk als die van een ander à democratie.
Sokrates was
overtuigd van een bestaande waarheid à stond lijnrecht tegenover Protagoras en
Gorgias
Belangrijkste
doel van filosofie voor Sokrates: een precieze definitie van het goede, zou hem
in staat moeten stellen goed te leven.
Nut van de
les van sofisten: leerling leerde goed spreken à retorica. Het ging hun echter meer om hoe iets betoogd wordt ipv wat. (Protagoras: bijv dubbele speeches
houden).
Goed kunnen
spreken was van belang voor de mensen die het beleid van Athene wilden bepalen
en voor burgers die zich veilig wilden stellen tegen professionele aanklagers
(sycophanten).
Sofisten
werden met argusogen bekeken:
-
Geloofden
niet in goden
-
Hadden
geen respect voor tradities
-
Zetten
allerlei normen en waarden op hun kop
Maar rijke
burgers waren bereid veel geld te betalen voor een retorische scholing die hun
mogelijk (meer) maatschappelijk succes zou brengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten