Labels

donderdag 17 maart 2016

Nederlands taalkunde

Mammiaans
- stemverhoging
- klanknabootsing
- vraag zelf beantwoorden 
- herhaling 
- 'doe' 

Wolfskinderen
Kinderen die opgroeien zonder van menselijk contact

Chomsky
- aangeboden aanleg om een taal te leren
- Universele Grammatica: bestaat uit principes en parameters. Principes liggen voor alle talen vast, aangeboren. Parameters: gebruikt voor het leren van de specifieke kenmerken van een bepaalde taal, later ingevuld 
- niet leren uit de omgeving 

Verdediging Chomsky
Poverty of the stimulus: met het taalaanbod dat kinderen krijgen moeten ze wel over een aangeboren taalvermogen beschikken omdat het zo complex is n

Tomasello
- sociale instinct aangeboren
- leren uit omgeving 
- baby's kunnen patronen herkennen 

Neutrale-netwerkentheorie
- kinderen leren door het toepassen van meer algemene cognitieve principes en mechanismen. Dus hoe vaker je een bepaalde zinsconstructie/woord hoort des te sterker bepaalde verbindingen worden in de hersenen. 

Interferentietheorie
Moedertaal wordt als fundament gebruikt voor verwerking van de vreemde taal (vergelijken van structuren). 

Constructietheorie
Verwerking van kennis van een andere taal verloopt hetzelfde als de moedertaal. Verwerving van kennis van een taal wordt gestuurd door een verzameling aangeboren, constructieve principes (ook Chomsky’s visie).


Optimaliteitstheorie
Als regels in een taal in conflict komen met andere taalregels, mag je deze overtreden.

Factoren bij het leren van een tweede taal:
aanleg
dialect spreken
persoonlijkheid
grootte van de hersenen
motivatie
schoolprestaties
voorkeuren met betrekking tot leren
tv-programma’s in andere talen kijken
universele grammatica
omgeving waarin je geboren bent
overtuigingen met betrekking tot leren
buitenlandse reizen
leeftijd
aangeboren taalvermogen
intelligentie

Over vroege Engelse les op de basisschool:
Vóór tweetaligheid:
beter geheugen
betere cognitieve controle
werkgeheugen functioneert beter
beter verwerken van informatie
2de taal beschermt de hersenen tegen veroudering

Tegen tweetaligheid:
lastig voor dyslectici
mensen met een leerstoornis haken af
het heeft geen zin om voor de pubertijd taalregels te onderwijzen

Mogelijkheden tot tweetalig opvoeden
- zwemmen-of-verzuipen situatie
- één-ouder-één-taal-methode
- ouders spreken op bepaalde tijdstippen een andere taal

Welke factoren moeten ouders in overweging nemen bij de keuze voor of tegen tweetalig opvoeden 
- is er ondersteuning te vinden in opvoeding in een van de talen?
- hoe staan ouders zelf tegenover hun moedertalen?
- hoe worden de verschillende talen gebruikt?
- hoe goed/slecht kan de ouder de talen?
- wie zorgt voor het kind?
- hoe zijn de contacten met de rest van de familie?

Argumenten tegen tweetalig opvoeden 
- geringe belang van een bepaalde taal voor de toekomst van het kind
- angst voor negatieve effecten van tweetaligheid op ontwikkeling van het kind
- onvoldoende beheersing van een van de ouders
- angst voor clan-vorming in het gezin

Fases:
Fase 1 (rond 2 jaar oud)
Woorden uit de talen worden door elkaar als 1 systeem verworven. Kind kan object noemen, woord begrijpen. Dat is voldoende. 

Fase 2 (3,5 jaar)
- vertaalequivalenten in de talen ontwikkelen
- bewustwording dat er 2 talen gesproken worden en dat bepaalde personen verbonden zijn met specifieke talen

Fase 3
- talen worden van elkaar onderscheiden 
- talen worden niet door elkaar, maar met specifieke mensen gebruikt 
- vaak in staat tussen de 2 talen te vertalen en tweetalige woordspelletjes te spelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten