Labels

woensdag 17 februari 2016

Duits literatuur H7 tm H9 (door: Anne, Lara, Sophie & Leanne)

Brought to you by Anne Molegraaf, Lara Mosselman, Sophie de Kort & Leanne van Zessen

Legenda:
o    is een Wissenwertes
v  is een geel stukje over een persoon

H7: Jahrhundertwende 1880-1910

§1 Soziale Misstände
Aan het einde van de 19e eeuw was er veel honger onder de arbeiders. Arbeiders hadden grote gezinnen. Ze werkten heel lang voor weinig loon. Er was veel kindersterfte, vanwege het gebrek (aan geld voor) eten en medicijnen. Tegelijkertijd waren de fabriekseigenaren erg rijk. Schrijvers schreven graag over dit gat tussen arm en rijk.

o   Het drama optreden ‘Die Weber’ door Gerhart Hauptman was eerst verboden door het Berlijnse politiehoofd, want hij dacht dat er een demonstratie zou volgen door dit stuk. Uiteindelijk werd het toch opgevoerd, het publiek was versteld, maar keizer Willem II was geen fan van theater.

§2 Der Naturalismus (1880-1900)
Schrijvers die over deze harde waarheid schrijven, werden naturalisten genoemd. Voor Duitse naturalisten waren de Franse Zola en de Russische Tolstoi en Dostojewski, die naturalisten waren, grote voorbeelden. Zij beschrijven het grauwe leven van de onderste laag van de samenleving. Zoveel mogelijk details en zo echt mogelijk werd het beschreven. Ook werden karakters neergezet die dialect spraken, om het echter te maken. De rijke mensen vonden dit niks en wilden mooie boeken.
In 1888 besteeg Willem II de troon op 29-jarige leeftijd. Hij wilde Duitsland tot een economisch en militair sterke wereldmacht maken. Onderdanen boeiden hem niet. Mensen namen zijn liefde voor uniforms over.
Het ging Duitsland economisch voor de wind, maar alleen de fabriekseigenaren hadden er profijt van. Mannen, vrouwen en kinderen werkten in slechte omstandigheden minstens 12 uur voor weinig geld. Ze woonden in erg kleine en slecht onderhouden arbeidershuisjes zonder hygiëne.
Karl Marx en Friedrich Engels stelden samen het boek ‘Das Kommunistische Manifest’ op. Ze wilden van de klassen af zodat iedereen gelijk was. Ze waren tegen het kapitalisme. Dit heet het Marxisme. In zijn werk ‘Das Kapital’ onderbouwt Marx zijn ideeën.

o   Vroeger waren de arbeidsomstandigheden totaal anders. Op een gegeven moment kwam er wel een verdrag, waar bijv. instond dat kinderen onder de 13 niet mochten werken, maar die kwamen de fabriekeigenaren vaak niet na.
v  Gerhart Hauptman (1862-1946) was de belangrijkste Duitse naturalist. Hij was ook in het buitenland populair. In 1912 won hij de Nobelprijs voor de literatuur. In zijn werk werd duidelijk dat de hoofdfiguren een product van erfelijkheid en de natuur zijn, een soortgelijk idee als de evolutietheorie.



§3 Der Impressionismus (1890-1910)
Het impressionisme (Latijn: impressio=indruk) is een reactie op het naturalisme.  Het is een kunst stroming, die in de schilderkunst ontstond. Het ging om het gebruik van licht, kleur en sfeer en was een subjectieve weergave.
Hetzelfde gold voor de literatuur. Schrijvers mochten alleen indrukken opschrijven. Vaak schreven zij korte verhaaltjes, zoals novellen en poëzie.
In deze poëzie staan de persoonlijke, subjectieve waarneming centraal. Zintuiglijke (geluid, kleur, geur) indrukken werden gebruikt om de boodschap te verduidelijken. Meningen mochten heel precies worden uitgeschreven. Het impressionisme is in tegenstelling tot het naturalisme geen politieke of sociaalkritische beweging.

v  Rainer Maria Rilke (1875-1926) was één van de belangrijkste dichters van Duitsland, vooral beroemd om zijn ‘Dinggedichte’, waarmee hij zegt dat je de werkelijkheid op meerdere manieren kan zien. Rilke werkte voor de Parijse beeldhouwer Rodin, Rodin leerde hem veel over kunst.

§4 Die Neuromantik (1900-1930)
In de 20e eeuw kwam er weer interesse in oude sprookjes en mystieke verhalen enzo, vandaar de naam Neuromantik. Ook dit was een tegenbeweging tegen het naturalisme. Mensen wilden uit het de werkelijkheid (zeker met WOI en de crisis daarna). Dichters hielden van exotische oorden, mystieke plekken en sprookjes. De vorm en spraak zijn zeer belangrijk. Neuromantische dichters maakten kunst voor kunst (Frans: l’art pour l’art). Hun werk is geen kritiek op de maatschappij, want het staat ver van de huidige maatschappij af.

v  De Zwitser Hermann Hesse (1877-1962) was bekend met de Indische filosofie en was erdoor gefascineerd, dus hij bracht een boek uit. In dit boek, Siddhartha, wordt een verhaal verteld over een jongen die samen met een vriend op zoek gaan naar henzelf en waarheid. Dit was een terugkerend thema in zijn boeken. In 1946 ontving hij de Nobelprijs voor de literatuur voor zijn verzamelwerk.

Hoofdstuk 8 Expressionismus, Neue Sachlichkeit und Drittes Reich: 1920-1945

§1 Leben mit Erinnerungen
Onder keizer Wilhelm II had Duitsland zich tot een van de grootste industriemachten van de wereld ontwikkelt.
Tussen Oostenrijk en Servië ontstond een oorlog toen in juni 1914 de Oostenrijkse troonopvolger vermoord werd in Servië. Door alle bondgenootschappen die gesloten waren tussen de landen, was het binnen de kortste keren een wereldoorlog à De Eerste Wereldoorlog.
Degene die uit de oorlog terugkomen zijn getraumatiseerd en hadden totaal iets anders verwacht van de oorlog. In plaats van eer en roem hebben ze alleen maar ellende gezien.
Erich Maria Remarque schrijft over zijn ervaringen in de oorlog (‘Im Westen nichts Neues’) Zijn boek verwijt de generatie van de oorlog niet echt iets, het is meer een verslag.

§2 Der Expressionismus (1910-1925)
Provocatie en spotprenten kwamen steeds meer op. Ze maakten zich boos over militarisme, de Eerste Wereldoorlog, het kapitalisme, industrialisatie, bureaucratisering van de samenleving en de technologische ontwikkelingen. Ook zijn ze erg teleurgesteld in de burgelijke kunst, omdat zij zich passief opstellen tegenover deze ontwikkelingen. Dit waren de expressionisten en bestond vooral uit jongeren.

De kunstenaar drukte hun hevige gevoelens uit in primaire kleuren en grote, eenvoudige vormen. Ook in de literatuur komt het expressionisme naar voren: Innerlijke geziene waarheden en belevenissen worden zo beschreven, dat het een sterk beeld oproept. In de werken wordt gewaarschuwd voor een roekeloze en immorele (tegen het fatsoen in) samenleving.
Een voorbeeld van een expressionistisch werk is ‘Der Steppenwolf’ van Hermann Hesse. Hij wilde met deze roman wil waarschuwen voor een tweede wereldoorlog.

§3 Neue Sachlichkeit (1920-1933)
Toen de Republiek (van Weimar) uit zou worden geroepen, was er veel onrust in het land. De socialisten en de communisten wilden allebei de macht, waarbij de communisten geen kans kregen. Ze kwamen in opstand (de Spartacusopstand). Vanwege de onrust in Berlijn, werd de Republiek uitgeroepen in Weimar, een klein plaatsje, vandaar de naam Republiek van Weimar.

De tegenstanders van Duitsland in WO I gaven Duitsland de schuld. Ze moesten allerlei (herstel)betalingen doen en allerlei gebieden afstaan.
Ook ging het financieel slecht en de bevolking was erg teleurgesteld en leed onder slechte sociale omstandigheden. Na hulp uit Amerika gaat het weer wat beter, maar als daar de crisis uitbreekt, wil die zijn geld terug en gaat het weer slechter met Duitsland.
De schrijvers uit deze tijd willen geen mooie zinnen en woorden meer, maar schrijven kort en duidelijk over de teleurstelling, boosheid en twijfel; het zijn zakelijke stukken. 
Gebrauchslyrik: stukken die geschreven worden voor nuttige doeleinden, het is bedoeld om de lezer te informeren over de problemen van die tijd. Schrijvers gebruikten krantenberichten en reportages.

v  Kurt Tucholsky (1890-1935): Tucholsky is een satiricus, die als pacifist waarschuwt voor het Duitse nationalisme. Hij schrijft onder een pseudoniem (Peter Panter, Theobald Tiger, Ignaz Wrobel und Kaspar Hauser), omdat wat hij schrijft gevaarlijk voor hem is. Tijdens de boekverbrandingen worden o.a. zijn boeken verbrand. ''Deutschland erwache!''

v  Franz Kafka (1883-1924): Kafka’s werk schrijft romans en verhalen en zijn werk wijkt af van dat van zijn tijdgenoten. Hij is politiek en sociaal niet echt betrokken en hij beschrijft veel absurde situaties, waarin veel het gevoel van onmacht naar voren komt. Kafka had een zware jeugd, met een verschrikkelijk vader. Kafka studeert recht en werkt als jurist bij een verzekeringsmaatschappij. Hij heeft een soort bindingsangst, want hij durft niet zo goed te trouwen. Overdag werkt hij en ’s avonds schrijft hij. Hij sterft aan tuberculose op 41 jarige leeftijd. Max Brod heeft zijn werken uitgegeven, ondanks de wens van Kafka om ze  te vernietigen.

v  Thomas Mann (1875-1955):Thomas Mann wil niks met de nazi’s te maken hebben en vlucht naar Zwitserland, maar gaat later naar de USA. Zijn moeder komt uit het zuiden (Brazilië) en zijn vader uit het noorden, en dit komt ook terug in Manns werken. Zijn broer is ook een beroemde schrijver. In 1929 wint hij de Nobel-literatuurprijs voor zijn roman ‘Buddenbrooks’, dat gaat over meerdere generaties van zijn eigen familie.
De familie is eerst rijk en machtig, maar later gaat het minder goed, het verval       zet in. Dit ‘verval’ is een terugkomend motief in de werken van Mann.

§4 Bertolt Brechts Theatertheorie
Bertolt Brecht schrijft op school al gedichten en toneelstukken. Hij heeft veel kritiek op de maatschappij. Rond 1920 studeert hij de communistenleer van Karl Max en wordt overtuigd communist. Met zijn werken probeerde hij het volk te overtuigen dat een revolutie noodzakelijk is om de klassenleer af te schaffen. Hierdoor schrijft hij telkens weer hoe de kapitalistische maatschappij werkt.
Brecht vindt het belangrijk dat de toeschouwers en lezers kritisch blijven. Ze moeten zich niet identificeren met de hoofdpersonen, maar juist goed beseffen dat het niet echt is, dat het een toneelstuk is. Daarom lopen de personages soms door de zaal heen. De toeschouwer moet een kritisch-analyserende houding aannemen.
Verfremdungseffekt(V-effekt): Dat de toeschouwers zich niet met de personages identificeren.
Zo ontstaat het effect dat zaken die eerst vanzelfsprekend lijken, nu vreemd lijken.

Het Verfremdungseffekt is een deel van de epische theaters.
Epische Literatur: vertellende literatuur, bijvoorbeeld: novelle, roman.
Het theater is in het begin gewoon een handeling die wordt getoond aan het publiek. Brecht verandert dat door een verteller eerst het publiek te laten vertellen wat er gaat gebeuren en daarna de handeling pas te laten zien. Hierdoor verandert de opmerkzaamheid van het publiek en ontstaan er andere vragen. Ze kunnen makkelijker een analyserende houding aannemen. Een andere manier om te vertellen is door liederen en tekstborden te laten horen/zien om zo de handeling te onderbreken en te becommentariëren. Ook nu worden deze manieren nog veel gebruikt.

v  Bertolt Brecht (1898 – 1956): Na de Reichstagbrand in 1933 vlucht Brecht met zijn familie naar Denemarken. Daar schrijft hij veel gedichten. In 1941 vlucht hij met familie naar Amerika en na de Tweede Wereldoorlog komt hij terug naar Oost-Berlijn. In 1949 sticht hij das Berliner Ensemble, een theater, dat nu nog zijn stukken opvoert. Hij heeft kritiek op het DDR-regime, omdat hij het niet eens is met de manier waarop het is ingevoerd. Hij heeft ook kritiek op de manier waarop het Russische leger de bevolking aanpakt bij de opstand van 17 juni 1953.

§5 Literatur im Dritten Reich (1933 – 1945)
Na de machtsovername van de Nationaalsocialisten wordt de ‘Gleichschaltung’ ingevoerd, iedereen moet hetzelfde denken. In mei 1933 worden veel boeken van critica, joden, marxisten en pacifisten verbrand. Schrijvers vluchten of houden zich gedeisd. Eerst vluchten ze naar Denemarken en Frankrijk, later naar Spanje en Amerika.

o   Op 15 oktober is de eerste première van de film van Charlie Chaplin, Der Große Dictator. Het is een satire op het nationaalsocialisme. In Amerika willen ze de film eerst niet toestaan omdat ze Hitler nog zagen als een goede politicus die een bondgenoot was tegen het communisme. In Duitsland werd de film ook niet toegestaan, hoewel Hitler hem meerdere keren gezien heeft.

Schrijvers in het Derde Rijk
Als schrijvers in Duitsland wilden schrijven, moesten ze zich  aansluiten bij de Reichskulturkammer. Een organisatie die alle kunst onder controle van het Naziregime stelde. Wie niet meewerkte mocht niet meer werk uitgeven en werd verdachte. Elke schrijver moesten schrijven over de nationaalsocialistische ideeën. Ze verheerlijkten Duitsland en alles wat van oorsprong Duits was. Dat heet But-und-Bloden-Literatur.

Innere Emigration und Widerstandsliteratur
Sommige schrijvers zijn erg kritisch over het nieuwe regime, maar sluiten zich toch aan tot de Reichskulturkammer. Ze schrijven alleen teksten die niets met politiek te maken hebben, ze trekken zich in zichzelf terug. Dit heet Innere Emigration. Ze geven vaak onopvallende kritiek. Andere schrijvers duiken onder en schrijven anti-naziliteratuur en verzetsliteratuur. Zij leven voortdurend in angst: bang om gepakt te worden.

Exilliteratur
Veel schrijvers vluchten op tijd en gaan in ballingschap. Ze komen terecht in andere culturen en andere talen. Hun literatuur die na 1945 verschijnt, gaat over de levensomstandigheden in ballingschap.

o   In Nederland werd de uitgeverij Querido opgericht. Het biedt de schrijvers een publicatiemogelijkheid. Ze werden overal op de wereld verkocht.

Hoofdstuk 9 Trümmerliteratur: 1945-1950

§1 Welche Literatur kann aus Trümmern wachsen?
Na de Tweede Wereldoorlog bouwen de mensen Duitsland weer op en ze worden geconfronteerd met de dood van vrienden en familie. Het literaire leven begon weer, maar was anders dan voor de oorlog.

v  Ernst Jandl (1925-2000): In de Tweede Wereldoorlog bevindt Jandl zich in Brits krijgsgevangenschap. Na zijn vrijlating studeert hij Duits en Engels en wordt hij leraar in deze vakken. Als dichter zorgde hij voor veel betekenis in zijn experimentele poëzie. Veel van zijn gedichten worden hardop voorgelezen, om de betekenis te ervaren. Andere gedichten behoren tot de visuele poëzie en moeten als geheel moeten gezien, pas dan kunnen ze begrepen worden.

o   Vooral vrouwen waren het die na de Tweede Wereldoorlog het land opruimden. In de oorlog waren veel mannen gesneuveld, waren ze ziek of zaten ze in krijgsgevangenschap. Deze ‘Trümmerfrauen’ werden het symbool voor de opbouw na de oorlog. Zij zijn zich bewust van de daden van de Nazi's

§2 Trümmerliteratur (1945-1950)
Na de Tweede Wereldoorlog waren er weinig levensmiddelen en was er bijna geen woonruimte. Duitsland werd opgedeeld in vier zones: de BRD 23/5/1949 (Frankrijk, Engeland en Amerika) en de DDR 7/10/1949 (Rusland).
Naast het woord Trümmerliteratur (“kaalslagliteratuur”) werd ook het begrip Literatur der Stunde Null gebruikt (men wilde opnieuw beginnen). Duitsers hebben de cultuur in andere landen gevolgd en zijn geïnteresseerd in film, kunst en literatuur uit het buitenland. Ook de Exilliteratur werd nu toegankelijker.

De Amerikaanse ‘short stories’, ook ‘Kurzgeschichten’ genoemd, werden geloofd met hun eenvoudige, relevante stijl die jonge auteuren aanspreekt en ook vanwege hun open eindes en ‘uit het leven gegrepen thema’s’.
Ook was er weinig papier na de oorlog; dat was ook een reden waarom er veel korte verhalen werden geschreven.

De meeste schrijvers zijn jonge mannen die aan het front gevochten hebben. Zij zijn zich bewust van de manipulatie van de nazi’s. De schrijvers wilden nieuwe, realistische verhalen schrijven met duidelijke en eenvoudige taal. Bijvoeglijke naamwoorden en stijlfiguren werden vermeden. De overdreven stijl, die erg nationalistisch was, werd afgekeurd.
Belangrijke thema’s zijn het front, de thuiskomst, het leven in de ruïnes en de vluchtelingenkampen. De schrijvers houden zich bezig met hoe de mensen jarenlang onder het nationaalsocialisme hebben geleefd en ook met de vraag wie de schuld van de oorlog krijgt. Veel auteurs zijn tegen de oorlog en waarschuwen de mensen dat de oorlog zich niet moet herhalen.

Na de Tweede Wereldoorlog is er een radicaal nieuw begin met de Trümmerliteratur. Ook auteurs die al voor de oorlog bekend waren, maken hun vervolg na de oorlog met nieuwe werken. Voorbeelden hiervan zijn Thomas Mann, Hermann Hesse en Robert Musil.
In 1947 richt schrijver Hans Werner Richter ‘Gruppe 47‘ op. De groep komt samen om over de oorlog te praten en naar een nieuw begin in het heden te zoeken. De groep had als doel om elkaar te helpen bij het schrijven van nieuwe literatuur. Bovendien wil Gruppe 47 de lezers laten nadenken over verantwoordelijkheid van hun rol in het fascisme. Belangrijke leden waren Wolfgang Borchert en Heinrich Böll. Later wordt Gruppe 47 heel invloedrijk voor zeker 20 jaar in de Bondsrepubliek, Oostenrijk en Zwitserland. Ook uitgevers en critici nemen deel aan de vergaderingen van de groep. Voor auteurs als Günter Grass zorgt dit voor een doorbraak.

v  Wolfgang Borchert (1921-1947): Als hij 20 is, gaat hij de oorlog in; met handletsel keert hij terug naar Duitsland. Hij komt in de gevangenis, omdat de nazi’s denken dat hij expres zijn letsel heeft veroorzaakt. Eerst is hij tot de dood veroordeeld, maar dan wordt hij toch weer naar het front gestuurd, waarvan hij weer terugkeert met zware verwondingen. Na de oorlog wordt hij niet meer de oude en hij overlijdt in tijdens een spaverblijf in Zwitserland (26 jaar oud). ‘Dann gibt es nur eins!’ is Borcherts laatste werk. Hij schreef het enkele dagen voor zijn dood. Sommigen zien het als zijn testament, met als oproep aan de lezer om geen oorlog meer te voeren.

o   Berlijn ligt in het Sovjetse bezettingsdeel, maar valt gedeeltelijk onder de macht van de Geallieerden. Echter blokkeert de Sovjet-Unie in 1948 alle wegen naar West-Berlijn. Er komt een luchtbrug van de Geallieerden naar West-Berlijn. Vliegtuigen droppen met bijna 200.000 vluchten levensbenodigdheden in West-Berlijn. In 1949 heft de Sovjet-Unie na 11 maanden de blokkade op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten