1.1 De hervorming
Hervorming ontstond door:
·
onvrede
over misstanden in rooms-katholieke kerk (heersende kerk in Europa)
·
Burgerij
ontevreden over de macht van de kerk
De burgerij
had geen invloed op kerkelijke zaken en zij wilden ruimte voor eigen
geloofsinzichten en kerkdiensten in de volkstaal (ipv in het Latijn)
Maarten Luther (1483-1546): verzette zich tegen
kerkelijke misstanden zoals aflaathandel
·
1517:
spijkerde 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg met daarin kritiek
·
Vertaalde
de bijbel naar het Duits zodat iedereen de bijbel kon lezen
Johannes Calvijn (1509-1564)
·
verdedigde
de gedachte van de predestinatie (de opvatting dat het eeuwig heil afhankelijk
is van goddelijke uitverkiezing)
·
Grondlegger
calvinisme
calvinisme
·
Benadrukking
belang van hard werken, ijver, spaarzaamheid en plichtbetrachting (deze waarden
sloten goed aan bij de mentaliteit van de ontwikkelde burgerij)
·
Kreeg
rond 1560 veel invloed in West-Europa en in de Nederlanden
Door de drukpers konden de opvattingen van
Luther en Calvijn snel verspreid worden. Gelovigen konden nu zelf lezen wat er
in de bijbel stond.
De
katholieken tegen de hervormden leidden tot lange oorlogen in Europa (ook de
Nederlanden werden erbij betrokken)
1.2 De Republiek van de Zeven
Verenigde Nederlanden.
·
Nederlanden
aan het eind van de middeleeuwen verenigd onder bourgondische hertogen.
·
Karel
V werd heer van de Nederlanden en koning van Spanje.
·
De
Nederlanden, aanduiding voor 17 verschillende gewesten.
·
In
Spanje vestigde Karel V een centraal geregeerde, absolutistische heerschappij,
dit wilde hij in de Nederlanden ook.
·
Zijn
wens was de Nederlanden onder één vorst met onbeperkte macht en met één geloof
te verenigen.
·
Hij
trad streng op tegen mensen die zich aansloten bij de hervormingsbeweging.
·
In
1555 volgde Filips II zijn vader Karel V op
·
Tijdens
zijn regeringsperiode nam in de Nederlanden het verzet tegen de absolutistische
centralisatiepolitiek sterk toe.
·
Calvinisten
verzetten zich daarnaast tegen de geloofsvervolging
·
Willem
van Oranje(1533-1584) werd de leider van het verzet tegen Filips’ politiek van
centralisatie, absolutisme en geloofsvervolging.
·
Dat
verzet werd heftiger toen na de beeldenstorm (1566) Alva naar de Nederlanden
werd gezonden die de ketterij moest neerslaan en het absolutisme definitief
moest doorvoeren.
·
Dit
leidde tot de Nederlandse opstand en de Tachtigjarige oorlog (1568-1648)
·
Na
de moord op Willem van Oranje (1584) werden zijn zoons (Maurits en Frederik Hendrik)
als stadhouders en legeraanvoerders leidende figuren in de strijd tegen Spanje.
·
In
de Opstand vielen de Nederlanden uiteen in een onafhankelijke republiek in het
noorden, de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden, een zuidelijk deel
bleef onder Spaanse heerschappij
·
1648
Vrede van Münster einde aan de Tachtigjarige oorlog.
·
Geen
einde aan interne tegenstellingen in de Republiek. Bepaalde lange tijd de
politiek en de ontwikkelingen in de Republiek.
·
De
tegenstellingen leidden tot een ernstig binnenlands conflict tijdens het
Twaalfjarig Bestand (1609-1621), een periode van wapenstilstand met Spanje.
·
Twee
partijen tegenover elkaar, rondom Johan
van Oldenbarnevelt, die vrede met Spanje wilde en een partij rondom Maurits die
de oorlog voort wilde zetten.
·
De
zogenoemde contrademonstranten accepteerden Calvijns predestinatieleer, de
andere groep, de remonstranten niet.
·
1618:
Van Oldenbarnevelt en de rechtsgeleerde Hugo de Groot op bevel van Maurits
gevangen genomen.
·
Oldenbarnevelt
werd in 1619 onthoofd.
·
Er
kwam een Nationale Synode bijeen waarin de remonstrantse leer werd veroordeeld,
tevens besloot de Synode tot een vertaling van de bijbel in het Nederlands, de
Statenbijbel.
·
Oorlogshandelingen
en vervolgingen werden bezongen in strijdliederen.
·
Joost
van den Vondel en P.C. Hooft schreven over historische gebeurtenissen in de
Republiek.
1.3 handel en welvaart
15e en 16e
eeuw: Portugezen en Spanjaarden op zoek naar Indie (ontdekkingsreizen).
->
ontdekking Amerika.
De handel
overzee kwam op komst en Antwerpen (behorend tot de Nederlanden in Spaanse
handen) werd de belangrijkste handelsstad van Noordwest-Europa. De bloeiperiode
van Antwerpen duurde tot 1585 want toen viel de stad volledig in Spaanse handen
(Val van Antwerpen) -> Antwerpse
calvinisten, kunstenaars en rijke kooplieden vertrokken naar de noordelijke
Nederlanden (->Amsterdam groeide enorm).
In de
Republiek zorgde burgerij voor handel.
1602:
oprichting Verenigde Oostindische Compagnie.
De handel
stimuleerde nijverheid en industrie. De economie in de Republiek maakte een
enorme groei door.
Economische
en politieke belangen versterkten elkaar doordat in de 17e eeuw veel leden van
het stadsbestuur afkomstig uit handel- en zakenmilieus waren (regentenfamilies). Daaronder stonden de
elite van rijke regenten. Gouden Eeuw
is eigenlijk alleen van toepassing op deze twee welvarende groepen die zich
luxeartikelen konden veroorloven.
2.1 Kennis en wetenschap
Vanaf de
16e eeuw werden wetenschap en kennis van de overmacht van de kerk en theologie.
De vraag
naar de methode om ware kennis te funderen werd in de filosofie van de 16e en
17e eeuw op twee manieren beantwoord:
·
empiristen
(Bacon en Locke)
-
betrouwbare
kennis gebaseerd op zintuiglijke waarneming en ervaring
-
Inductie
·
Rationalisten
(Descartes en Spinoza)
-
Kritisch
(de ratio) verstand leidt to waarheid
-
Kennis
ontstaat daar waar niet aan getwijfeld kan worden
Corpernicus
zei dat de zon het middelpunt is waar andere planeten omheen draaien. Dit werd
door Glileo Galilei bewezen door middel van waarneming en experimenten.
2.2 Humanisme
Vanaf de
14e eeuw gingen geleerden steeds meer over de mens nadenken -> humanisme ontstaat. Het middeleeuwse theocentrische (op Godgerichte) werd
vervangen door antropocentrisch (op
mens gericht) wereldbeeld.
In de
Duitse landen en in de Nederlanden waren de humanisten ook betrokken bij het
debat over misstanden in de kerk en de mogelijkheid tot verberteringen daarvan.
Humanisten pleitten daarbij voor:
-
eigen
onderzoek
-
betrouwbare
bronnen
-
eigen
oordelen
-
onafhanekelijke
opstelling ten opzichte van de kerkleer.
Beroemde
humanist: Rotterdamse Erasmus (1466-1536)
2.3 Renaissance
Renaissance
= ''wedergeboorte''
De
Renaissance was een poging de klassieke Oudheid in cultuur, kunst en literatuur
te doen herleven en na te volgen. Ontstond in Noord- en Midden-Italië (want
daar waren veel overblijfselen uit de oudheid)
De
Renaissance kwam op gang in de 14e eeuw toen de stadstaten met zelfbestuur door
de handel tot bloei waren gekomen.
Sociale
basis van de Renaissance:
-
humanisten
-
leden
van de heersende klassen
-
kunstenaars
De
Renaissance was geen politieke beweging, maar een culturele
ontwikkeling, een beweging van geleerde humanisten en kunstenaars.
De drukpers
speelde een belangrijke rol.
Architectuur
-
bevorderd
door aanwezigheid van klassieke gebouwen in Italië (Pantheon, Colosseum)
-
De Architectura - Vitruvius was goed bewaard gebleven
-
Vitruvius
benadrukte symmetrie en proportie (=verhouding)
Schilderkunst
-
Schilders
zochten nieuwe vormgevingsmogelijkheden -> Oudheid opnieuw weergeven
-
Lineaire
perspectief (= wordt gebruikt voor het
perspectiefsysteem dat is ontwikkeld in de Italiaanse renaissance, en waarbij
rechthoeken uitlopen in de richting van een, meestal centraal, primair
verdwijnpunt.)
-
intellectuele inhoud
belangrijk
-
Renaissancekunst was
een intellectueel spel voor een elite van kennis
-
raadselachtig
-
voor ingewijden en
kenners
-
schutterstuk
(=schutterij verichtte functies in het algemene belang van de stad en was
daardoor uitdrukking van de verbondenheid van de burgerij met de gemeenschap.
Presenteerde zich op groepsportretten als de ruggengraat van de stedelijke
samenleving)
-
genrestuk
(schilderijen die het dagelijks leven weergeven. Didactische functie (belerend)
door foutief gedrag te tonen en te kritiseren
Literatuur
-
aandacht voor
klassieke literaire genres (epos, komedie en tragedie)
-
Beroemde werken
werden vertaald (translatio) en
nagebootst en nagevolgd (imitatio)
-
Schrijven in
volkstaal
-
Doel: niet imitatio
maar aemulatio (= overtreffen (van de
klassieken))
-
bedoeld voor een geschoold elitair
publiek dat verwijzingen en spelen met (klassieke) bronnen kan volgen en
waarderen
-
Belerend, mythologische toespelingen,
taalspel, woordspelingen en dubbelzinnigheden
-
normen en waarden propageren
2.4 Burgerlijke cultuur
in de Republiek
Rijke burgers, stadsbesturen en stedelijke instellingen
waren de voornaamste opdrachtgevers van schilders, beeldhouwers en architecten.
Ook ontstond er een vrije kunstmarkt: kunst maken zonder
opdrachgever voor een breed publiek.
Kunst en literatuur moesten normen en waarden propageren
-> gebruik van exempla contraria (Verkeerde
Werelden; dus laten zien hoe het niet moet).
2.5 Muziek
-
Kerkelijke
muziek:
o Vierstemmige missen in het Latijn
o Componist Josquin des Prez (1440-1521)
o Hervorming > kerkmuziek in
protestantse kerken werd in de volkstaal gezongen (Maarten Luther)
-
Wereldlijke
muziek:
o Wereldlijke tekst
o Levendig ritme
Verandering
muziek 16de en 17de eeuw:
-
Composities
> overdrachtsgevoel of hartstocht
-
Variatie
instrumenten (samenspel)
o Toets + blaas + snaarinstrumenten
Opera
-
Ontstaan
in Florence (1600)
-
Eerste
opera: L’Orfeo van Claudio Monteverdi
Belangrijke
componisten in Republiek (Nederland):
-
Jan
Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
-
Jacob
van Eyck (1589-1657)
2.6 Classicisme
17de
eeuw classicisme vanuit de Renaissance.
-
Kunst
gebaseerd op regels die aan de Klassieke Oudheid waren ontleend
-
Paste
bij regenten, rijke, machtige burgers of stadsbestuurders en vorsten
-
Gebouwen:
macht, glorie, rijkdom en aanzien uitstralen
o Vb: Mauritshuis (1644)
o Stadhuis van Amsterdam (1655)
2de
helft 17de eeuw
-
beïnvloedde
opvattingen, smaak bij literatuur en schilderkunst
-
1669
oprichting “Nil volentibus arduum” – toneel in Amsterdam
3
Twee tendensen die geleidelijk de literatuur en het
literarie leven veranderen vanaf ongeveer 1615:
-
literaire teksten werden steeds meer
als het gedrukte werk van een individuele auteur door een drukker/uitgever op
de markt gebracht
-
Het opkomen van Renaissanceliteratuur
in de Nederlandstalige literatuur
3.1 Schrijvers en
publiek
In de
republiek was een aantal schrijvers uit de stedelijke elite en de hogere
middenklasse van de burgerij.
-
Ze
verwoordden het wereldbeeld van deze maatschappelijke groepen waarin vanwege economische
en politieke belangen veel waarde werd gehecht aan politieke rust en
maatschappelijke orde.
-
Een
aantal maakte deel uit van de republiek zoals een drost, secretaris van
stadhouder en raadspensionaris.
-
Ook
zagen schrijvers zichzelf als volksopvoeders en opinievormers
·
Opvoedkundige
functie
·
Kritisch,
maar nooit ondermijnend of revolutionair.
·
Verdedigen
christelijke en humanistisch levensidealen
·
Benadrukte
universele waarheden
-
Literaire
werken zelden boven 1000 exemplaren
-
Schrijvers
schreven vaak voor een klein publiek, soms zelfs alleen voor hun vriendengroep
Belangrijke
namen: PC Hooft en Jacob Cats
3.2 Nederlandse
Renaissanceliteratuur
Renaissanceliteratuur
was een geleerd spel met o.a. literaire voorbeelden, bronnen en tradities. Om
deze literatuur te kunnen begrijpen hadden de dichter en het publiek kennis
nodig van de literaire normen en modes. Eén van deze normen en modes is het petrarkisme. De liefde hierin heeft
vaste elementen: De liefde van de minnaar blijft onbeantwoord en de geliefde is
stereotiep.
De liefde
werd beschreven als een ziekte, strijd of een droom. Ook werden er veel
paradoxen gebruikt. Het petrarkisme was niet een uiting van persoonlijke
gevoelens maar een literair spel.
3.3 Emblematiek
16e eeuw:
opkomst emblematiek.
Een
embleem (= uitbeelding van een algemene waarheid of les) had een drieledige
vorm:
-
motto (opschrift)
-
pictura (afbeelding)
-
subscriptio (bijschrift of uitleg)
Emblematiek paste in de Renaissance omdat het raadselachtig was: voor het publiek
was het de uitdaging om alleen of met anderen de relatie tussen motto en pictura
te onraadselen, voordat de subscriptio gelezen werd.
3.4 Didactische verhalen
Didactische verhalen waren ook populair.
-
spannende of ontroerende verhalen
(vaak op rijm)
-
morele lessen en algemene waarheden
-
Jacob Cats
3.5 Liederen en
liedboeken
Veel teksten in 16e en 17e eeuw waren bedoeld om te
zingen (zangcultuur). Tot eind 16e
eeuw werden liederen verzameld in liedboeken (anonieme auteurs). Vanaf begin
17e eeuw kwam daar verandering in:
-
grote,
royaal uitgevoerde luxeliedboeken
-
één
thema: petrarkistische liefde
-
bedoeld
voor jeugd
-
Groot Lied-boeck - G.A. Bredero
Bredero's
liederen werden na zijn overlijden gepubliceerd in drie verschillende
afdelingen:
-
Boertig
(komische liederen)
-
Amoreus
(liefdesliederen)
-
Aandachtig
(religieuze liederen)
Bredero
schreef nieuwe teksten op al bestaande melodieën (contrafactuur)
3.6 Sonnet
Sonnet: gedicht van 14 regels met een vastgelegde
vorm.
-
ontstaan
in 13e eeuw in Italië
-
werd
populair door Canzoniere van Petrarca
-
Renaissancedichtvorm
bij uitstek
-
werd
geschreven door veel dichters (Bredero, Joost van Vondel en Constatijn Huygens)
-
Belangrijkste
sonnettendichter: P.C. Hooft
3.7 Ernsig en komisch toneel
Begin van
de 17e eeuw had je 2 rederijkerskamers:
·
eglentier
(De Oude Kamer)
·
Het
Wit Lavendel (Brabantse Kamer) -> kamer van de naar Amsterdam gevluchte
zuiderlingen
Samuel
Coster richtte in 1617 zijn Nederduytsche Academie op.
-
alternatief
bieden voor het traditionele rederijkerstoneel
-
streefde
naar op de klassieken gebaseerd toneel in de volkstaal
-
Bredero
en Hooft lieten hun nieuwe stukken hier voortaan opvoeren
-
Bouw
Amsterdamse Schouwburg in 1637
In renaissancetoneel
lag de nadruk op het tonen van bepaald gedrag. Dit modernere toneel
functioneerde als spiegel. Personages in de 17e-eeuwse toneelstukken
representeerden menselijke (on)deugden.
Toneel had
een stedelijke functie.
-
rederijkerskamers
voerden hun toneelstukken tegen betaling op -> deel opbrengst
liefdadigheidsinstellingen
-
stadsbestuur
had sindsdien financieel belang bij het toneel
-
de
winsten van de Amsterdamse Schouwburg kwamen vanaf 1637 ten goede aan
Amsterdamse sociale instellingen
Toneel had
ook een opiniërende functie:
-
schrijvers
beschouwden zichzelf als opvoeders en opinievormers
-
hun
meningen konden via toneel verspreid worden
-
Deze
opvattingen moesten passen binnen de visie en het beleid van het stadsbestuur
In een treurspel/tragedie
·
werd
in vijf bedrijven de ondergang van de hooggeplaatste figuren (vorsten of
mythologische figuren bijv.) getoond.
·
was
het taalgebruik verheven
·
onderwerp
ontleend aan Oudheid, geschiedenis of bijbel
In de
Republiek kwamen 2 soorten treurspel tot ontwikkeling
·
de
retorisch-didactische tragedie
o Morele les wordt talig (monoloog,
discussie, beschouwing) overgebracht
o Geeraerdt
van Velsen - P.C.
Hooft
·
Aristotelische
tragedie
o Gebaseerd op toneelwetten dan de
Griekse filosoof Aristoteles
o hoofdpersoon wordt geconfronteerd met
een sterk innerlijk conflict; kiest het verkeerde en dat wordt hem catastrofaal
o de morele les voor het publiek blijkt
uit het handelingsverloop
o Kern: de peripeteia (=beslissende wending of lotswisseling)
o Lucifer
- Joost van den
Vondel
Komisch toneel in de 17e eeuw
- herkenbare typen en ondeugden bespot
- handelingen dienden een moraliserend en didactisch doel
- afspelen in het dagelijks leven
- opvoedende functie
Renaissancekomedie
- ging terug op de Romeinse komedie
- Romeinse komedie maakte deel uit in de 16e en 17e eeuw van de lesstof op Latijnse school
- alledaagse personages met een vaste karaktertrek (ijdel, gierig, hooghartig, babbelziek)
- onder het lachen de waarheid zeggen (Horatius ''lering en vermaak)
- vijf bedrijven
- langer dan een klucht, minder platvloers
- happy end
- Warenar (1617) - P.C. Hooft
Warenar is een voorbeeld van het renaissancistische imitatioprincipe; Schrijvers beschouwden het destijds als eervol om beroemde voorbeelden in eigen bewerking te presenteren. De bron voor Warenar is Aulularia van Plautus.
Kluchten
- Personages zijn vaste voorspelbare figuren die onbeschaafd zijn en ongewenst gedrag vertonen (domme boeren, wellustige mannen, oplichters)
- door hun eigen hartstochten of door een list en bedrog raken zij het spoor bijster
- Klucht van de Meulenaer (1613) - G.A. Bredero
EINDE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten